Att uppleva negativitet

Den senaste tiden har jag känt att jag har varit väldigt negativ. Jag kommer i sådana svackor till och från, men det brukar lösa sig när jag väl sätter mig ner och analyserar vad som är problemet egentligen. För oftast är jag inte negativ utan anledning, utan det brukar vara olika faktorer som bidrar till denna negativitet. Detta är det jag har märkt har gjort mig mer negativ den senaste tiden och också de punkter jag behöver jobba mer med:

- Relationer med andra människor: Det finns en del människor i min omgivning som jag har tvingats att ha en relation med. Det är relativt påfrestande att behöva ha kontakt med människor som varken behandlar mig eller andra snällt. Dessa relationer avslutas naturligt nu till sommar, vilket kommer att bli väldigt skönt.
- Fysisk aktivitet: Jag har helt klart inte tränat och rört på mig tillräckligt de senaste veckorna. Beror främst på att jag har haft mycket för mig i skolan och privat, men fysisk aktivitet är viktigt för mig att prioritera. Tyvärr har det fallit bort lite, men har återupptagit det de senaste veckorna.
- Höga krav och förväntningar på mig själv och min omgivning: Det kan visserligen vara bra att ha höga krav på sig själv och sin omgivning, men jag misstänker att mina krav kanske är för höga. Det bidrar till att jag blir besviken när dessa förväntningar inte uppfylls, vilket i sin tur skapar en negativ känsla hos mig som håller i sig. Jag måste helt enkelt sänka mina krav.

Nu gäller det bara att jobba med detta punkter samt läsa dem igen om någon månad för att se om situationen har förbättrats. Det känns ärligt talat redan bättre, bara genom att skriva ner vad det är som känns fel.

Comments

Popular Posts