Hur man gör en dålig dag bättre

Untitled

Då och då har jag sådana dagar som inte känns bra alls. Ibland beror det på någonting särskilt, att något hänt eller liknande. Andra gånger beror det dock inte på något speciellt alls, utan jag har bara en dålig dag. Någonting som är gemensamt är dock att det ofta är svårt för mig att känna mig glad igen. Jag är en sådan person som lätt ältar saker, även om jag har blivit bättre på att låta bli. Det finns dock vissa saker jag brukar göra när jag har en dålig dag, just för att göra dagen bättre. Dessa tänkte jag tipsa er om!

  • Ta en lång och varm dusch. När jag kommer hem efter en dålig dag brukar jag ta en riktigt varm och härlig dusch. Det brukar nämligen alltid få mig att lättare slappna av. Det händer även då och då att jag till och med sätter mig på golvet i duschen och bara låter det varma vattnet rinna ner över huvudet på mig. Jag vet inte riktigt varför, men det känns väldigt meditativt och får mig ofta att andas lugnare.
  • Krypa upp i soffan eller sängen. Efter en dålig dag, och efter en varm dusch, vill jag gosa ner mig i soffan eller sängen, gärna med en mysig filt och en kopp te. Där ser jag gärna på en serie, läser en bok/tidning eller lyssnar på en podcast. Det får mig att känna att jag inte har en massa saker jag måste göra, utan att det viktigaste för stunden är att jag ska må bättre.
  • Strunta i sociala medier. Vissa dagar mår jag som bäst om jag inte är inne på sociala medier. Missförstå mig inte, jag älskar verkligen sociala medier. Ibland, särskilt när jag redan känner mig stressad, så blir jag bara ännu mer stressad av att försöka hänga med i vad som händer på sociala medier. Det är som om mina hjärna inte riktigt vill ta in mer information. Under sådana dagar brukar jag helt enkelt låta bli att vara aktiv på sociala medier.
  • Äta någonting gott. Jag som älskar mat och matlagning tycker att den här punkten är superviktig. God mat gör mig nämligen så himla glad. För att försöka vända en dålig dag gör jag helt enkelt en riktigt god middag, eller bakar någonting mumsigt. 
  • Kramas. Nu bor jag ensam, så allra oftast finns det ingen jag kan krama hemma hos mig. Är jag däremot hemma hos min mamma, eller om min familj eller pojkvän besöker mig så ser jag till att sno en riktigt lång och härlig kram. Då brukar det kännas bättre.
  • Ta en promenad eller springa en runda. Beroende på varför jag mår dåligt så brukar jag ta en promenad eller springa en liten vända. Bäst fungerar det att springa, men det är inte alltid jag är på humör för det. Att träna gör att kroppen utsöndrar endorfiner, vilket får i alla fall mig att må bättre.
  • Fundera över varför dagen var dålig. En sak som jag gör när någonting speciellt har hänt som gjort att dagen inte är en bra dag, är att fundera på vad det egentligen var som hände och hur jag kan undvika det i framtiden. Oftast handlar det inte om någonting jag kan påverka, men de i fall där jag kan förändra situationen försöker jag att göra det omgående.

Comments

  1. Jättebra tips för att vända känslan i kropp och huvud.
    Själv så sätter jag på Galenskaparnas "Dä ska va gött å leva" på Youtube och så fuldansar jag till den. Gärna intensivt och med inlevelse, det gör att jag får mkt energi och det känns som de endorfiner som kommer av det liksom "spolar bort" de som påverkar mig negativt.

    Annars måste jag säga att promenad, gärna när det är fint väder, verkligen påverkar mig positivt. Lite dagsljus gör stor skillnad. <3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts